מרדכי "מוטקה" כהן ז"ל
בן מטילדה וצבי
נולד בפולין
בטבת תרס"ו , 12/1905
התגורר בחדרה
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית בין כ"ג יורדי הסירה
בכ"א באייר תש"א , 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: אשה, בן ובת


  • בן 36 בנפלו
    קורות חיים:
    בן מטילדה וצבי. נולד בטבת תרס"ו (דצמבר 1905) בקראסני, פלך וילנה שבפולין. בבית הוריו קיבל חינוך דתי. במלחמת העולם הראשונה נדד עם הוריו לרוסיה ואחר-כך שבה המשפחה לגור בעיירה סמורגון שליד וילנה. מרדכי למד בבית-הספר העברי "תרבות" ואחר-כך המשיך בגימנסיה העברית שבעיר.
    הוא היה נער עירני, היטיב לשיר וגם גילה כשרונות דראמאטיים. לימים הצטרף ל"החלוץ" ולאחר שלוש שנות הכשרה עלה בשנת 1925 לארץ-ישראל והתיישב בחדרה. שם עבר בפרדסי "הדר" ואחר-כך כמנהל עבודה בפרדס מאירסון. במושבה היה גם מחברי "הפועל" וראש פלוגת הסדרנים. כל תפקידיו ביצע במסירות ובנאמנות ושימש מופת ודוגמא לחבריו. במיוחד התמסר לפעילות התרבותית בקרב ציבור הפועלים שבמקום, ארגן חוג דראמאטי וחוג מוסיקאלי והדריך בענפי ספורט שונים. היה פעיל במיוחד בענייני בטחון. ברוחו העליזה והקונדסית באש-הנוער הבוערת בעיניו וברוחו הרעננה, ידע ללכד סביבו תמיד את מיטב הנוער שבמקום.
    מיום עלותו ארצה היה חבר ה"הגנה" וברבות הזמן נעשה מפקד החי"ש בחדרה. בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ח גברה פעילותו בהגנת הסביבה.
    עמד כולו לרשות השורה והשתתף בהגנת גבעת-עדה בפני הפורעים ובקרבות נגד הכנופיות. עיקר כוחו התגלה בארגון הפעולות להעלאת המעפילים בחופי הארץ. הכשיר חברים צעירים לפעולות ימיות ולכד סביבו חבר ימאים שעמד תמיד לפקודה.
    ביום כ"א באייר תש"א (18.5.1941) יצא בסירה ובה 23 חברי "הגנה" למשימה של פיצוץ בתי הזיקוק בטריפולי שבלבנון. הפעולה לא בוצעה וסיבת הדבר לא נודעה עד היום. הלוחמים לא שבו לבסיסם ועקבותיהם לא נודעו. מרדכי הניח אחריו אשה, בן ובת.
    משה שרתוק (שרת) ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית כתב למשפחה אחרי האסון:"בשם ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית לארץ-ישראל הנני מביע את דאבון לבנו הגדול על שיברכם. עם זה הננו גאים על הגילוי הנהדר של רוח הגבורה וההקרבה שפעמה בבנכם והניעה אותו לקדש את שם ישראל בהחלצו למלחמה נגד אויב בנפש".
    בית-הספר לקציני ים בעכו נקרא על-שם "כ"ג יורדי הסירה".



    חדר נרות

    תמונות נוספות

    :מידע נוסף
    מבצע החבלה בטריפולי (כ"ג +1 יורדי הסירה)
    אלבום הנצחה - יד לבנים חדרה
    תמונות משפחתיות