סמל ד"ר אברהם שוארץ ז"ל
בן אסתר ושמחה
נולד בהונגריה - קומרון
בי"ד בתמוז תרצ"ה , 15/7/1935
התגורר ברחובות
שרת בחיל השריון
יחידה: גד' 54
התגייס ביולי 1953
נפל בקרב
בג' בסיון תשכ"ז , 11/6/1967
במלחמת ששת הימים
מקום נפילה: משלט אל קובה
באזור רצועת עזה
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול
הותיר: אב, אשה - זהבה ושלושה ילדים

  • מ.א. 0279970
    בן 32 בנפלו
    קורות חיים:
    ד"ר שוארץ אברהם, נולד ביום י"ד בתמוז תרצ"ה (15.7.1935) בעיר קומרון שבהונגריה. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1937 אברהם היה בגן ילדים ברחובות ובבית-הספר "תחכמוני" בתל אביב.
    כשמלאו לו עשר שנים נתייתם מאמו אז שלח אותו אביו לקבוצת יבנה כילד חרוץ ושם סיים את לימודיו היסודיים. את לימודיו התיכוניים עשה ב"מדרשית נועם" שבפרדס-חנה היה מן המוכשרים שבתלמידים שם, וסיים את לימודיו התיכוניים בהצלחה רבה.
    ירא-שמיים היה וקובע עתים לתורה. כאשר הגיע מועד גיוסו לצה"ל העלה אביו לפניו את הרעיון שאולי מן הראוי לדחות את גיוסו מפני היותו בן יחיד - ולהמשיך בלימודיו. אבל אברהם ישר-דעת היה וישר דרך ולא רצה לקבל שום הצעה לדחיית גיוסו ושירותו. "אבא", אמר אברהם, "איני רוצה בשום פנים להשתחרר ואם תכתוב מכתב בקשה (ללשכת הגיוס לבקש דחייה) אתגייס מרצוני הטוב. ואמנם כך היה. הוא התגייס ביולי 1953 לגבעתי ואחרי שסיים את שירותו הסדיר התחיל ללמוד כימיה פיסיקלית באוניברסיטה העברית בירושלים, עד שסיים את לימודיו שם בהצטיינות. התואר דוקטור למדעים ניתן לו מטעם הטכניון בחיפה ולאחר-מכן השתלם במשך שנה אחת באוניברסיטה של בופלו שבארצות-הברית ועבד במעבדות EGDIR-KAO שבמדינת טנסי במשך 3 שנים. לשם יצא עם אשתו ובתו הבכורה ובחוץ-לארץ נולד להם ילד שני. כאשר נתעוררו בעיות-חינוך יהודי של הבת הבכורה הגיעו אברהם ואשתו למסקנה כי את החינוך לילדיהם לפי רוחם יוכלו לתת להם רק בישראל - ואז קמו וחזרו לארץ. בשנת 1966 חזר מארצות-הברית לועדה לאנרגיה אטומית בנחל שורק והיה שם אחד מהמדענים הבכירים; למרות היותו רק בן 31 שימש כמנהל מחלקה.
    בנחל שורק התבלט מיד כאחד האנשים המוכשרים והמבטיחים ביותר.
    פעלתני, עצמאי במחשבתו, בעל רעיונות מקוריים ושאיפה עזה לקדם ולהתקדם; אישיותו היתה נעימה ומושכת, שיחתו היתה מגרה ומעניינת. היה מפרסם מאמרים מקצועיים. לפני מלחמת ששת הימים קיבל צו גיוס והשתתף בקרב שנערך במשלט אל-קובה אשר במבואות עזה ביום הראשון לקרבות ובו נפצע וביום ג' בסיון תשכ"ז (11.6.1967) מת מפצעיו. הניח אשה ושלושה ילדים אשר הצעיר בהם היה בן חודש בנפול אביו. הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית-שאול. בספר "במעלות גיבורים", בעריכת ישראל ארליך, הובאו דברים לזכרו.



    חדר נרות



    :מידע נוסף
    דוד - שוורץ מרדכי ז"ל
    מתוך הספר "במעלות גבורים" / ישראל ארליך